CrossFit is een leuke mix van kracht- en conditieprogramma’s. Door de constante begeleiding van de coaches is CrossFit geschikt voor iedereen! CrossFit combineert een reeks van sporten onder één trainingsvorm. Oefeningen en bewegingen worden zo snel als mogelijk in hoge intensiteit uitgevoerd en trainingen gebeuren steeds onder permanente begeleiding van een persoonlijke coach.

Say what?

CrossFit is de nieuwste vorm van fitness die geschikt is voor jong en oud. Door de verschillende elementen in de sport sta je steeds voor nieuwe uitdagingen en is er altijd wel een vaardigheid waarin jij je grenzen kan verleggen. Functioneel bewegen, weightlifting, atletiek en gymnastiek zijn de hoofdonderdelen in deze trainingsmethode.

De filosofie achter CrossFit is om je niet te specialiseren in één specifiek sportonderdeel omdat dit tot een eenzijdige fysieke ontwikkeling leidt. Trainingen bestaan uit een warming-up, een technisch gedeelte om de Crossfit bewegingen te leren en een intensieve training ‘Workout of the Day’ (WOD) van 10 tot 20 minuten. De resultaten van deze WOD worden op een whiteboard bijgehouden om zo jouw progressie makkelijk op te volgen.

Gedurende de training wordt er gebruik gemaakt van een hele hoop verschillende materialen zoals barbells, dumbbells, kettlebells, tractorbanden, zandzakken, touwen, pull-up bars, … De oefeningen bestaan voornamelijk uit natuurlijke lichaamsbewegingen zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen.
Het doel van CrossFit is om ongeacht leeftijd, beroep of fysieke gesteldheid, zo snel mogelijk fit en gezond te worden.

10 vaardigheden die je traint met CrossFit:

  1. Cardiovasculair en respiratoir uithoudingsvermogen
  2. Energieverbruik
  3. Kracht
  4. Flexibiliteit
  5. Arbeidsvermogen
  6. Snelheid
  7. Coördinatie
  8. Behendigheid
  9. Evenwicht
  10. Nauwkeurigheid

Question it?

Is CrossFit wel iets voor mij?

Iedereen kan met CrossFit starten ongeacht leeftijd, geslacht of huidige conditie. Je moet enkel de drijfveer hebben om te willen sporten en je conditie te verbeteren.

Ik heb geen goede conditie, kan ik met CrossFit beginnen?

Zeker! Je start op een laag pitje. Door onze permanente begeleiding wordt je workout aangepast en steeds opgevoerd naargelang jouw conditie, jouw vorderingen en jouw doel voor ogen.

Ik heb last van een bepaalde blessure, kan ik met CrossFit beginnen?

Jazeker. Jouw workout wordt aangepast en er wordt rekening gehouden met welke oefeningen je best wel/niet kan uitvoeren.

Hoe ziet een training eruit?

Een training is opgebouwd uit 4 delen:

  1. Specifieke opwarming
  2. Kracht/techniek
  3. Intensieve workout (WOD)
  4. Cooldown/stretch

Hoelang duurt een training?

1 les duurt 60 minuten.

Hoeveel keer per week kom ik best trainen?

Dit is voor iedereen verschillend en vooral afhankelijk van jouw persoonlijk(e) doel(en). De frequentie van je aantal trainingen wordt ook besproken tijdens het introgesprek.

Doen jullie ook aan personal training?

Ja! Ben jij op zoek naar een meer persoonlijke aanpak? Dan kan dat zeker!

We bieden verschillende opties aan zoals 1 op 1 trainingen of je eigen persoonlijke trainingsschema. Je kan terecht bij onze hoofdcoach Gaël voor een op maat gemaakt trainingsschema of via gael@district10-crossfit.be.